Internationell solidaritet

Denna månad presenterar vi en serie affischer som visar kampen för frihet och mänskliga rättigheter. Vi börjar med USA och rör oss i tider av Medborgarrättsrörelsen 1955 – 1968, Black Power Movement med Black Panther Party under 1960 - 70 talet och i nutid Black Lives Matter 2013 till nutid.

I am the Negro Woman Elisabeth Catlett 1946 National Humanities Center Resource Toolbox
I am the Negro Woman Elisabeth Catlett 1946 National Humanities Center Resource Toolbox
Elisabeth Catlett ”I have special reservations, I am the Negro Woman”

The ”Negro Woman”-series of fifteen linoleum cuts, 1946-1947. Elisabeth Catlett 1915 – 2012 en grafisk designer från Amerika som flyttade till Mexico. Mest känd för att skildra Afro-Amerikanska erfarenheter under 1900-talet med fokus på kvinnors upplevelser och erfarenheter. Hennes föräldrar var lärare och Elisabeth var barnbarn till frigivna slavar. För en svart kvinna var det svårt att klara sig som konstnär, hon undervisade men fick möjlighet genom ett stipendium 1946 att åka till Mexico där hon arbetade på cooperativet Taller de Gráfica Popular och var också skulptur lärare på Escuela Nacional de Artes Plásticas.

Källa: National Humanities Center Resource Toolbox BUS2020

For Bobby Seale Emory Douglas 2000-tal AFRICANAH
For Bobby Seale Emory Douglas 2000-tal AFRICANAH

Emory Douglas - Grafisk designer och aktivist

Emory Douglas föddes 1943 i Grand Rapids, Michigan USA. Vid 8 års ålder flyttade han och hans familj till San Francisco Bay Area. Som följd av kriminellt beteende blev han intagen på Youth Training School i Ontario. En positiv erfarenhet kunde han ändå ta med sig från den 15 månader långa vistelsen och det var att han arbetade i tryckeriet och fick sina första lektioner i typografi och illustration.

Senare så började han på the City College of San Francisco där han tog lektioner i grafisk design. Collegetiden präglas av demonstrationer, medborgarrättsrörelsen kamp för afroamerikaners rättigheter och USA:s krig i Vietnam. På skolan så upptäckte Douglas konstnärerna Charles White, Aaron Douglas och Elizabeth Catletts konst och blev aktiv i the Black Arts Movement. 1967 träffar han grundarna av det nystartade Black Panther Party, han går med i partiet och erbjuder sina tjänster som tecknare till tidningen The Black Panther. Under tolv år är han tidningens formgivare och illustratör och kommunicerar med kraftfulla och direkta bilder Black Panther Party´s 10-punkts program kring social rättvisa, stolthet och att revolution är nödvändig. Tidningen arbetade med knapp ekonomi och Emory Douglas arbetade med enkel teknik där han kombinerade teckning, screentryck och fotocollage med olika rastermönster. Emory Douglas bilder i tidningen blev också affischer som kunde sättas upp på husfasader i fattiga områden där analfabetismen var hög. Hans bilder blev en kraftfull visuell megafon med tydligt budskap.

Emory Douglas arbetar även idag som bildaktivist. Han reser runt för att delta i projekt och inspirera unga till att arbeta för förändring. ”It's an ongoing process, always changing and evolving, like life. We have to overcome the obstacles and rise up to the challenges.”
En röd tråd genom de tre presenterade rörelserna är det pågående polisvåldet och kampen mot strukturell fattigdom. Black Lives Matter arbetar via sociala media och i aktioner; #DefundPolice and #ReinvestInCommunities.

Källa: artikel av Colette Gaiter i AIGA: the Professional Association for Design BUS2020

The Vow from Hiroshima Film Mitchie Takeuchi 2020 bullfrogfilms
The Vow from Hiroshima Film Mitchie Takeuchi 2020 bullfrogfilms

The Vow from Hiroshima Film Mitchie Takeuchi 2020

1945 fällde USA atombomber över Hiroshima den 6 augusti och Nagasaki den 9 augusti och de är de hittills enda kärnvapen som använts i krig. Runt 250 000 människor beräknas ha omkommit under de efterföljande två till fyra månaderna som en direkt följd av bomberna. 

Affischen är en filmaffisch för ”The Vow from Hiroshima” som är ett finstämt porträtt av Setsuko Thurlow - en passionerad 85-årig överlevare efter atombomben över Hiroshima. Hennes historia berättas genom den växande vänskapen med filmaren, aktivisten, nobelpristagaren och andra generationens överlevare Mitchie Takeuchi.
Den 6 augusti är Hiroshimadagen

Källa: Wikipedia
Källa: bullfrogfilms

Ho Chi Min Dea Trier Mörch 1975 Louisana utställningar
Ho Chi Min Dea Trier Mörch 1975 Louisana utställningar

Ho Chi Min Dea Trier Mörch 1975

Dea Trier Mørch (1941–2001) är en av Danmarks mest kända konstnärer och författare. Hon hade en brokig karriär som konstnär, författare, musiker och politisk aktivist. Hon var med om att bilda konstnärskooperativet Røde Mor. Under slutet av 1960-talet började hon att skriva böcker som hon under hela sitt författarskap ofta illustrerade med egna grafiska arbeten.

Affischen sammanfattar två perioder i Vietnams historia. Den övre delen visar Ho Chi Minh som hela sitt liv arbetade för en befrielse från kolonialmakten Frankrike. Den nedre delen visar USA:s landstigning på månen den 20 juli 1969 när USA var mitt i brinnande krig i Vietnam. Kanske är det en bild av erövring men att det var det Vietnamesiska folket som gick ur med segern. Nord- och Sydvietnam återförenades men med mycket stora förluster. Enligt USA:s försvarsdepartement miste 58 220 amerikaner livet i Vietnamkriget. Dagens vietnamesiska regering räknar med att mellan 1954 och 1975 dog 4 miljoner civila i Nord- och Sydvietnam. 1,1 miljoner dog dessutom på den militära sidan.

Källa: Louisiana Museum of Modern art
Utställning Dea Trier Mörch
BUS 2020

Our Country is Red Spilled Blood Vietnam Moratorium Corita Kent 1969-1972 Corita Art Center
Our Country is Red Spilled Blood Vietnam Moratorium Corita Kent 1969-1972 Corita Art Center

My Country is red spilled blood - Corita Kent Vietnam Memorium

Syster Mary Corita Kent (född Frances Elizabeth Kent), 20 november 1918, död 8 september 1986, var en amerikansk konstnär, lärare, filosof, politisk aktivist och kanske en av de mest innovativa och osedvanliga popkonstnärerna under 1960-talet. Hon levde som nunna i den katolska kyrkan fram till 1968 då hon sökte dispens från sina kyrkliga löften. I över 30 år hade hon från sitt kristna samfund i Los Angeles producerat mängder av serigrafier och screen-tryck vilket bland annat hjälpt till att etablera mediet som en erkänd konstform.

Som popkonstnär var Corita främst inriktad på text och starka, levande färger. Många av hennes tryck innehöll förvrängda typsnitt och manipulerade reklambilder ifrån den kommersialism som började spira under 60-talet. Efter att ha lämnat kyrkan i slutet av 60-talet flyttade Corita till Boston och tog en stor stilistisk vändning. Hon övergav då all neonindränkt psykedelika som varit typisk för hennes tidigare verk och valde istället ett mer subtilt och nyanserat förhållningssätt till sin konst.

Källa: Corita Art Center
BUS2020

Stop the Bombing Corita Kent 1967 Corita Kent Art Center
Stop the Bombing Corita Kent 1967 Corita Kent Art Center

Stop the Bombing - Corita Kent 1967

Affischen ”Stop the Bombing” av Corita Kent är ett screentryck från 1967.
En handskriven text börjar: ”I am in Vietnam - who will console me? I am terrified of bombs, of cold wet leaves and bamboo splinters in my feet, of a bullet cracking through the trees…”.

Källa: Corita Art Center.
BUS 2020